Postanawiam sobie…

fot. sxc.hu

Początek roku to czas podsumowań, noworocznych życzeń i oczywiście, również noworocznych postanowień.
Nie, nie mam na myśli zrzucenia kilku kilogramów, uzyskania certyfikatu z języka angielskiego, czy znalezienia nowej pracy. Tym razem chcę Ci zaproponować kilka prostych kroków na drodze do osiągnięcia szczęścia i poprawy zdrowia psychicznego:

1. Zawsze przypisuj sobie pełną odpowiedzialność za swoje sukcesy i szczęście i dziel się swoimi pozytywnymi uczuciami z innymi ludźmi.

2. Prowadź spis wszystkich zalet, które czynią Cię niepowtarzalnym i wyjątkowym – są to zalety, które możesz zaoferować innym ludziom.

3. Miej kilku bliskich przyjaciół, z którymi możesz dzielić radości i smutki. Pracuj nad rozwijaniem, podtrzymywaniem i rozszerzaniem swojej sieci wsparcia społecznego.

4. Pozwól sobie przeżywać, odczuwać i wyrażać swoje emocje.

5. Rozwijaj poczucie własnej skuteczności. Jest to przekonanie osoby, że poradzi sobie skutecznie z konkretną sytuacją. Jeśli zakładamy z góry, że będziemy nieskuteczni, nawet nie próbujemy wykonywać pewnych działań, czy podejmować ryzyka. Nawet jeśli w rzeczywistości jesteśmy w stanie coś zrobić – i pragniemy tego – możemy nie podjąć wymaganych działań lub nie dążyć do pomyślnego ich wykonania, gdy myślimy, że nie mamy odpowiednich możliwości.

6. Nigdy nie mów o sobie źle. Poszukaj źródeł swojego poczucia braku szczęścia w czynnikach, które mogą zostać zmodyfikowane przez przyszłe działania. Zastanów się, co możesz zrobić inaczej następnym razem aby uzyskać to, czego chcesz (zaplanuj odpowiednie działania).

7. Pamiętaj, że porażki i rozczarowania są czasami błogosławieństwami w przebraniu. Mogą powiedzieć ci, że twoje cele nie są dla ciebie odpowiednie lub mogą ochronić cię przed większymi rozczarowaniami w przyszłości. Ucz się na każdym swoim niepowodzeniu. Przyznawaj się do porażek mówiąc: „Popełniłem błąd” i idź dalej.

8. Jeśli uznasz, że nie możesz pomóc sobie lub innej osobie w trudnej sytuacji, poszukaj pomocy specjalisty. Korzystaj z niej bez przejmowania się zaszufladkowaniem.

9. Kultywuj zdrowe przyjemności. Znajdź czas na relaks, masaż, zajmowanie się swoim hobby lub aktywnościami, dzięki którym możesz wejść w lepszy kontakt z samym sobą i bardziej siebie docenić.

10. Jeśli jesteś osobą nieśmiałą, pamiętaj:
– nie jesteś osamotniony/a w swojej nieśmiałości – wiele osób, spośród tych, które spotkasz jest do ciebie podobnych pod tym względem (większość ludzi jest nieśmiała);
–  uśmiechaj się i nawiązuj kontakt wzrokowy z większością ludzi, z którymi się spotykasz;
– mów głośno i wyraźnie, szczególnie, kiedy się przedstawiasz lub prosisz o informację;
–  odszukaj inne, nieśmiałe osoby, zmniejszy to Twoje skrępowanie.

Michał Rolirad, prawnik, konsultant 

Dodano: 3 stycznia 2012
blog comments powered by Disqus