Zadbaj o siebie

Oprac. Kamila Pasternak
fot. Anna Piecyk

Czasem czujemy, że coś z nami jest nie tak, że mamy mniej sił, gorszy humor, brakuje nam chęci do działania. Takich sytuacji doświadcza niemal każdy na pewnym etapie swojego życia. Jeśli jednak taki nasz stan utrzymuje się przez dłuższy czas i znacznie pogarsza nasze funkcjonowanie, może oznaczać to, że dopadła nas depresja. Nie lekceważmy pierwszych jej sygnałów.

Gdy czujesz, że twój depresyjny stan się nasila…

* Powiedz komuś o swoim samopoczuciu
Podzielenie się z kimś swoimi uczuciami sprawia, że czujemy się, choć trochę lepiej. Tym bardziej, jeśli jest to osoba z nami zaprzyjaźniona, na którą możemy liczyć, która potrafi nas wesprzeć w ciężkiej chwili. Nie rzadko również sprawi, że nasz nastrój znacznie się poprawi. Nie zamykaj się w sobie, pomoc innych ludzi otaczających nas jest niezastąpiona i konieczna.

* Sport to zdrowie
Zacznij uprawiać jakiś sport, który sprawia ci przyjemność. Może lubisz biegać, albo chodzić na basen. Wpływa on pozytywnie na nasze zdrowie fizyczne i przede wszystkim zdrowie psychiczne. Spróbuj, a przyznasz sama, że było warto!

* „Złoty środek”
Pomyśl sobie o czymś, na co miałabyś ochotę, coś, czego oczekujesz z niecierpliwością. Może zawsze miałaś ochotę sprawić sobie jakąś płytę, z ulubioną muzyką? To jest właśnie ten moment…

* Wybierz się na spacer lub spotkaj się z kimś
Spędzanie samotnie czasu w izolacji od świata nie jest dobrym pomysłem. Wyjdź do pracy, czy do znajomych lub na ciekawy seans filmowy. Jeśli twój dzień ma swój ustalony porządek – nie zaburzaj go.

* Skup się na teraźniejszości
Włóż większość swej energii w aktualne sprawy, nie zamartwiaj się tym, czego już doświadczyłeś albo, co dopiero się wydarzy. Pomyśl o sobie, swoich potrzebach i uczuciach. Zastanów się, co mógłbyś zrobić, aby polepszyć swój aktualny stan w celu poczucia się szczęśliwszą.

* Ponure myśli precz!
Nie przyciągaj do siebie smutnych myśli, kiedy takie cię dopadają, możesz włączyć szybko wesołą muzykę lub jakąś komedię w telewizji. Jest to na pewno duże wyzwanie dla osób z depresją, ale negatywne myśli jeszcze bardziej pogarszają twój stan.

* Drobne przyjemności
Pomyśl, co sprawia ci przyjemność, o czymś, co bardzo lubisz. Może to być np. gorąca kąpiel, ale przyrządzenie jakiejś potrawy, której dawno nie jadłaś, a za którą przepadasz. Następnie zrób to  na pewno poczujesz się lepiej.

Jeśli jednak te wszystkie pomocne rady nie pomagają, a twój depresyjny stan trwa dość długo i zaczynasz się bardziej niepokoić, proponuję skorzystanie z grup terapeutycznych w specjalistycznym ośrodku. Specjaliści pracujący w takim miejscu zdiagnozują twój problemem i na pewno pomogą w:
– Odnalezieniu przyczyny Twojego złego samopoczucia
– Pozbyciu się ponurych myśli, dzięki czemu łatwiej będzie Ci przespać noc, a rano wstać w dobrym humorze
– Nauczeniu pozytywnego myślenia, dzięki któremu złe myśli, także te samobójcze uciekną daleko, jak najdalej od Ciebie
– Wprowadzeniu właściwej, dobrze skomponowanej diety, która będzie sprzyjać odzyskaniu dobrej formy fizycznej
– Poinformują o możliwości podjęcia terapii farmakologicznej, jeśli okaże się konieczna.

Oprac. Kamila Pasternak, psycholog – konsultant
Inspiracją do napisania tekstu była książka E. Fenwick, T. Smith pt.: „Dojrzewanie”

Dodano: 2 grudnia 2013
— Oprac. Kamila Pasternak
blog comments powered by Disqus